HEX-TRI Taktikai Táblás Társasjáték

HEX-TRI Taktikai Táblás Társasjáték
A játék kitalálói: Gable és BP
Keletkezésének dátuma: 2003
   
Adatok
Társasjáték jellege: logikai
taktikai / stratégiai
Társasjáték típusa: táblás-lépegetős
Társasjáték menete: körökre osztott
mozáspontokat kell felhasználni
nincs dobokocka
Ajánlható korosztály 10 év fölött bárkinek
A játékhoz szükséges pálya Hex-Tri tábla
Játékosok száma: 2 vagy több
Játékidő 2 fő 20-30 perc
Játékidő 6 fő 1,5-2 óra
   
Adatok / Értékelés:
Szabályok érthetősége 4/5 logikus, könnyen tanulható
Játékmenet összetettség 4/5 több szinten kell taktikázni
IQ 5/5 csak gondolkozva lehet nyerni(kb. sakk)
Eredetiség 5/5 jó dolgok ötvözése, teljesen újszerű táblán
   
Vélemény a társasjátékról

A HEX-TRI Taktikai Társasjáték bemutatása

A társasjáték menete .:. A játéktábla felépítése .:. A Hex-Tri játékszabályainak áttekintése .:. Vélemény a társasjátékról

"A Hex-Tri egy gondolat megjelenése társasjáték formájában."

Maga a társasjáték, mint általában a többi tábla jaték, egy speciális pályán játszódik, ami a játék alapját képezi. Ezt egy táblán vagy textilen ábrázolva jutunk el a játéktérig, ahol az események történnek. Igazából nincs tudomásom hasonló társasjáték létezéséről, ezért hasonlítani csak a sakkhoz, malomhoz, vagy klasszikus kínai stratégiai táblás játékokhoz tudom, de ez sem teljesen helytálló...

A játék lényege, hogy a játékosok bábuikat mozgatva leüssék az ellenfél vezérét illetve több játékos esetén, utolsóként maradni fenn a pályán. Ilyenkor, ha még marad játékban másik ellenfél, akkor a kiesett játékos bábúit le kell venni a tábláról, és folytatni a játékot, amíg csak egy játékos marad a táblán.

 

A HEX-TRI társasjáték menete:

A Hex-Tri játék körökre tagolódik, amik egymás után zajlanak le a játékban. Minden körben ugyanazon három szakasz ismétlődik meg, meghatározott sorrendben.

  1. Az első szakasz a LÉPÉSEK szakasza amelyben a játékosok egymás után mozgathatják egy-egy bábújukat a pályán, minden megtett lépésért cserébe 1 pontot fizetve. Ezen szakasz akkor zárul le, ha már minden játékos befejezte a lépéseit. Azaz nem akar több pontot áldozni ebben a körben hanem felhalmozza inkább őket, vagy ha minden rendelkezésére álló pontot elhasznált már...

  2. Ezután következik a kör második szakasza a TERMELÉS. Ez a folyamat biztosítja a játékosoknak az újabb és újabb pontokat, amikért cserébe mozogathatják majd a bábúikat. Ha minden játékos megkapta a neki járó pontokat a hatszög-mezőire, a játék a következő szakaszba lép.

  3. A harmadik, egyben az aktuális kört befejező szakasz a HARC, ami eldönti az egyes mezőkön tartózkodó bábúk sorsát. A szabály egyszerű, azé marad a kör végeztével a mező, akinek több bábúja állt az adott hatszög-mezőn. Illetve ha a szakasz végén olyan mező van a játéktéren, amin egy játékos bábuja/bábui be vannak kerítve minden oldalról ellenséges játékosok bábúival, akkor a mezőről, akár három- akár hatszög, a körbezárt bábúk lekerülnek a tábláról.

 

Látható, hogy a Hex-Tri társasjáték nem igényel dobókockát, sem más véletlen tényező beiktatását. Ezért ez a játék tisztán logikai gondolkodást igényel. Csak a jó taktika alkalmazása illetve megfelelő stratégia vezethet a játék megnyeréséhez, kizárva a vak szerencsét...

A Hex-Tri társasjátékban a játékosok feladata összetett, nem csupán a megfelelő lépéskombinációk megtalálása a fontos, hanem a stratégia megvalósításához szükséges nyersanyagot is meg kell teremteni, ill. fenntartani az utánpótlást... sőt esetenként még meg is kell védeni készleteket az esetlegesen bepróbálkozó, rabló szándékú támadásoktó!.

A Hex-Tri játék tábla:

A pálya egyszerű geometriája sok lehetőséget hordoz magában, mivel alapjait szabályos hat- ill. három-szögek képezik. A hatszög mezők, amelyek minden oldalához hozzáillesztünk egy-egy megegyező oldal hosszúságú egyenlő oldalú háromszöge-mezőt jelentik azt a csillagformát, amikből a tábla felépül. Ezen elemek ismétlődő, a síkot teljesen lefedő mintázatot alkotnak. A hex-tri tábla ennek a mintázatnak egy korongja, egy hatszög-középponti mezővel, ami körül másik hat db ilyen hatszög van, egy egy háromszög-mező közbeiktatásával, amit egy nagyobb körben elhelyezkedő másik 12 hatszög-mező vesz körbe. Újabb körbefoglaló hatszög-mezők hozzáadásával nagyobb pálya alakítható ki, háromnál több játékos esetér.

Találkoztam egy egészen speciális táblaformával is, amit a tábla kitalálója rakott ki, és mutatott meg nekem kísérleti jelleggel... Ez egy Y alakú sziget volt 3 játékos számára kialakítva, középen egy 4x mezővel, a csápok végen pedig a 3x -okkal...  Mivel a tesztelésre kapott készlet játék-mezőjét összeillő 3 ill. 6 szögek alkották, alkalmas volt másfajta tábla alakzatok felépítésére is, akár egészen speciális szituációkat is modellezve...

Játékszabály áttekintése:

 A pálya mezői között csak a síkidomok illeszkedő oldalain át lehet lépni, tehát háromszög-mezőről vele érintkező hatszögre, ill. fordított helyzetben. Egy ilyen bábú-átmozgatás számít egy lépésnek, amiért cserébe előre le kell venni egy pontot a játék-tábláról... Viszont csak olyan pontot használhat fel a játékos, ami egy csak az ő bábúi által elfoglalt hatszög-mezőn vannak. A hatszög-mezőkön bármennyi bábúja tartózkodhat a játékosoknak, de a háromszög-mezőkön egy időben csak egy bábú állhat. Tehát a kissebb háromszög-mezők védve vannak, ha egy játékos odalép egy bábujával. A több játékos által is megszállt hatszög-mezőről ellépni csak akkor lehet, ha a távozó játékosnak marad még ott legalább egy másik bábuja. Ez alól csak a vezérbábú képez kivételt, aki ha csak 1 db ellenséges bábúval tartózkodik azonos hatszög-mezőn, elmenekülhet és átléphet egy szomszédos háromszögre.
Vegyük észre milyen fontos taktikai húzás lehet az, ha megtámadjuk ellenfelünk raktárkészletét, így gátolva meg az adott hatszög-mezőn felhalmozott pontok felhasználását!

A társasjáték egyik kulcs folyamata a termelés, amikor is azok a hatszög-mezők, amiken csak az egyik játékos bábui állnak, pontokat termelnek. A tábla központi hatszögétől távolodva egyre kevesebb pontot képesek maximum termelni, attól függően, hogy a mezőt elfoglaló játékosnak hány bábúja áll rajta. A pálya legkülső hatszög-mezőinek mindegyike csupán 1 pontot képesek termelni körönként, függetlenül a rajtuk álló bábuk számától. Viszont mindegyik hatszög-mezőn korlátlanul halmozódhat a pont, ha a játékos úgy dönt, hogy később szeretné felhasználni a megtermelt pontokat.
Itt is lehet taktikázni, hiszen a hadiállapotban lévő hatszög-mezők nem termelnek...

A Hex-Tri társasjátéknak igazi dinamikát kölcsönző mozzanata a harc szakasz. Ekkor dől el a következő kör játékállása. Azokon a hatszög-mezőken, amiken nem csak egy játékos bábui állnak hadiállapot van. A mező nem termel, nem lehet róla felhasználni a pontokat, és ellépni róla is csak akkor lehet, ha a távozó játékosnak marad még ott másik bábuja. Ezeken hatszög-mezőn vagy 1-1 bábúja marad minden ott tartózkodó játékosnak, vagy ha több áll ott, akkor minden játékostól 1-1 bábút le kell venni a játéktér eme hatszögéről, így döntve el a harc kimenetelét. Ha már minden hatszög-mezőn lezajlott a harc, akkor kell megnézni, hogy a játéktáblán nincs-e bekerítve valamelyik mező amin játékos bábúi állnak. Ha az adott mezőz minden oldaláról csak ellenséges bábúk veszik körbe, akkor az ott lévő bábukat szintén le kell venni a tábláról. A harcok során a tábláról lekerült bábúk a következő körből kimaradnak, nem helyezhetők vissza a játéktérbe csak a második ezt követő körben!

Vélemény a társasjátékról:

A HEX-TRI egy valóban páratlan új stratégiai társasjáték, amit kicsik és nagyok egyaránt hamar megkedvelhetnek. Szórakoztató időtöltést jelenthet bármikor, akár nagyobb társaságokban is. A játék fejleszti a logikai és kombinációs képességeket, ezenfelül előrelátásra sarkallja a játékosokat. (Még valamilyen szintű közgazdasági alapokat is véltem benne felfedezni a játékban való elmélyedés során...) Ezért különösen hasznos "családi-játék" lehet. A Játék a megalkotói szerint nagyjából úgy lehet elsajátítani, illetve még könnyebben mint pl. a sakkot, ezért aztán egész fiatal korban is játszható a fogékony gyerekekkel. A sikerélmények garantáltak, mivel az egyre több lejátszott parti során megtanulhatóak azok az alap stratégiák, amivel győzelemre lehet vinni csapatunkat. De persze a játékba rejlő lehetőségek korlátlan volta miatt szinte biztos, hogy mindig érhetik meglepetések, még a tapasztalt játékosokat is... Szóval mindenkinek csak ajánlani tudom!

Jáccatok Hex-Trit, add tovább! :)

 2004-12-1

A HEX-TRI társasjáték ( Copyright © 2003-2004 by Gable & BP, Hungary ) a szerzők szellemi terméke, beleértve a játék nevét, a játék szabályait és a játéktáblát! Az alkotás semmilyen módon nem használható fel a szerzők előzetes hozzájárulása nélkül. Beleegyezésük esetén is kötelezően meg kell említeni nevüket, mint a HEX-TRI gondolatának megtalálóit! All rights reserved!